„Lagom! – Pont jó!”
A végletek közötti középút, önmérséklet túlzások helyett, rohanás kontra lassítás, a mindent kiaknázást felváltó fenntarthatóság. Talán így lehetne értelmezni a svéd „lagom” szót. Ezt volt szerencséje megtapasztalni három telekis tanárnak: Fábián Ildikó, Iglódi Bernadett és Tóth Anikó oktatók 10 napos szakmai látogatáson vettek részt egy Erasmus + pályázat keretében az idei tanévben (2023. április 17-26.)
Minden iskola, minden intézmény életében egyre nagyobb kihívást jelent a digitális, onlájn világgal való lépést tartás, beszivárog életünkbe, hétköznapjainkba, munkánkba egyaránt. Iskolánk, a Teleki célul tűzte ki, hogy megpróbálja frissíteni módszertanát, újszerű, használható, adaptálható tapasztalatokkal magát az iskolát is megújítja. Erre remek lehetőség nyílt egy Erasmus + pályázat keretében („Magabiztosan az információ tengerében – Médiahasználat az oktatásban”).
A három pedagógus 10 napot töltött Stockholmban, a Täby Enskilda Gymnasiumban tettek szakmai látogatást, ahol részletesen megismerkedhettek a svéd oktatási rendszerrel, beleláttak napi szinten egy skandináv intézmény mindennapjaiba. A bő egy hét alatt megtapasztalhatták, mennyire különbözik (alapjaiban is) az ottani és a hazai oktatás-nevelés, más a tanár szerepe, mennyire empatikus, elfogadó, nyitott közösség a svéd. Az óralátogatások és szakmai beszélgetések során egyértelművé vált, hogy máshogy szervezik a tanórákat, hogy más a hozzáállása a tanároknak és tanulóknak is az iskolához, hogy mind digitálisan, mind felfogásban mennyire más iskola a stockholmi, mint a mezőtúri (magyarországi). Mindhárom pedagógus hasznos szakmai tapasztalatokra tett szert, amelyet igyekeznek minél szélesebb körben megosztani, illetve beépíteni saját pedagógiai gyakorlatukba, valamint az intézmény módszertani palettájába. A pályázat kiemelten kezelte a digitális technikák megismerését a tanítási órákon (új applikációk, szoftverek megismerése), a cyberbulling megelőzését, valamint utólagos kezelését, a médiaórákon elkészített projektmunkák metódusának lépéseit, illetve a közösségi médián keresztül létrejövő én-reprezentáció megvalósulásának lehetőségeit. Sok-sok tapasztalattal, konkrét módszertani ötletekkel, itthon is felhasználható, a tanítási menetbe beépíthető jógyakorlattal tért haza a három oktató, akik igyekeznek megosztani tudásukat, tapasztalataikat.
Pont jó! – mondja a svéd, amikor jól érzi magát. Jó kimozdulni a komfortzónánkból, jó világot látni, új tapasztalatokat szerezni, még akkor is, ha rádöbbenünk, mennyire sok feladat vár még ránk, hogy kimondhassuk itthon is: Lagom!
Fábián Ildikó, Iglódi Bernadett, Tóth Anikó
KSzC Teleki Blanka Gimnázium, Technikum és Koll.
(A cikk szerzője fontosnak tartja megjegyezni: csak jelentős módosításokkal kerülhetett az írás publikálásra.)